Prace badawcze Zakładu koncentrują się wokół trzech grup zagadnień.
Pierwsza
to literatura oraz kultura popularna oraz zagadnienia socjologii
literatury. W kręgu zainteresowań Zakładu w sferze kultury i literatury
popularnej znajdują się dwa tematy: narracja w kulturze i literaturze
oraz antropologia literatury popularnej.
Druga to szeroko rozumiana problematyka związana z kierunkiem specjalizacji Filologia dla mediów.
Głównym przedmiotem zainteresowania pozostają tu media w perspektywie
zróżnicowanej praktyki tekstowej poddającej się opisowi w filologicznych
kategoriach oraz za pomocą innych metod badawczych. Dyskursy medialne
ze szczególnym uwzględnieniem reklamy i public relations
poddajemy refleksji typologicznej, kompozycyjnej i pragmatycznej.
Staramy się wydobyć funkcjonalne podobieństwa komunikacji medialnej do
praktyk wysokoartystycznych. Na tym horyzoncie zarysowuje się coraz
wyraźniej problematyka aksjologii literackiej. Osobne zagadnienie to
genologia medialna oraz refleksja nad szeroko rozumianym
scenariuszopisartwem. ZespołowiFilologii dla mediów jest szczególnie bliska problematyka kultury popularnej oraz inspiracje płynące od strony retoryki.
Trzecia
to RETORYKA; jest to osobny krąg badań i obejmuje kwestie związane z
jej historią, teorią oraz praktycznym zastosowaniem. W zakresie historii
badania dotyczą dziejów retoryki od początku po współczesność, ze
szczególnym zwróceniem uwagi na jej dzieje w Polsce i terenach Europy
Środkowej oraz Wschodniej. W zakresie teorii badania dotyczą kwestii
zarówno tzw. szkół klasycznych, jak i współczesnych, ze szczególnym
uwzględnieniem zagadnień argumentacji. W zakresie praktyki badania
obejmują zarówno analizy dzieł literackich, jak i np. wystąpień
publicystów, polityków, itp.
W ramach prac prowadzonych w Zakładzie
staramy się, o ile to możliwe, szukać pół wspólnych wskazanych trzech
grup zagadnień badawczych.
Badania naukowe ZRiM
Więcej: http://retoryka-media.uw.edu.pl/
Zakład współuczestniczył w organizacji międzynarodowej konferencji RETORYKA W DYSKURSIE AKADEMICKIM, kwiecień 2009, por. www.retoryka.edu.pl[2009-01-27] w międzynarodowej konferencji RETORYKA I POLITYKA (12-13 listopada 2009) www.retoryka.edu.pl oraz
w konferencji RETORYKA W KOMUNIKACJI SPECJALISTYCZNEJ (25-26 listopada
2010). Organizował także konferencję KULTURA POPULARNA – CZĘŚĆI I
CAŁOSĆI. Narracje w kulturze popularnej (7-9 listopada 2010).