POMAGISTERSKIE STUDIUM LOGOPEDYCZNE UW

Czytaj Studium Logopedyczne UW wczoraj i dziś


Wydział Polonistyki

Instytut Polonistyki Stosowanej

Uniwersytet Warszawski

Pomagisterskie Studium Logopedyczne UW (PSLog) jest adresowane do absolwentów studiów magisterskich (preferowane kierunki studiów: filologia polska, psychologia, pedagogika, pedagogika specjalna, a także pielęgniarstwo, aktorstwo), którzy pragną uzyskać zawód logopedy. PSLog przygotowuje do pracy z dziećmi i osobami dorosłymi w placówkach oświaty, kultury i służby zdrowia. Zajęcia trwają dwa lata, od września do czerwca. W tym czasie słuchacze zdają 13 egzaminów oraz przygotowują pracę dyplomową. Zajęcia audytoryjne (wykłady, ćwiczenia, konwersatoria, seminaria) odbywają się w soboty i niedziele co dwa tygodnie. Praktyki logopedyczne, organizowane przez Studium w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w placówkach służby zdrowia, w ośrodkach specjalistycznych, słuchacze odbywają w małych grupach w niektóre dni robocze (ok. 8–10 dni w roku akademickim). Suma zajęć na studiach to 600 godzin zajęć audytoryjnych oraz 100 godzin praktyk.

 

Siedziba PSLog UW

Centrum Logopedyczne IPS

ul. Karowa 20, 00-324 Warszawa

sekretariat: piętro II, pok. 209

telefon: 22 55 20 327

e-mail: pslog.polon@uw.edu.pl

 

Kierownik PSLog UW: dr Ewa Wolańska

Opiekun praktyk: dr Krzysztof Szamburski

Sekretariat: mgr Sylwia Dorociuk

 

Sekretariat PSLog jest czynny:

  • niedziela (w terminach zjazdów) , godz. 8.00 - 12.00

W pozostałe dni prosimy o kontakt mailowy (pslog.polon@uw.edu.pl)

 


Rekrutacja w roku akademickim 2019/2020

Tryb studiów: zaoczny, zjazdy sobotnio-niedzielne 2 razy w miesiącu, praktyki logopedyczne w dni powszednie (ok. 8–10 dni w roku akademickim)

Czas trwania: 4 semestry

Czesne: 2000,00 zł za semestr

Limit miejsc: 60 osób

 

Termin składania dokumentów: 6 maja–27 czerwca 2019 r.

Termin rejestracji w IRK:  6 maja–27 czerwca 2019 r.

Termin i miejsce rozmowy kwalifikacyjnej: 28 czerwca 2019 r., ul. Karowa 20, sala 211 (piętro II).

 

II tura

Termin składania dokumentów: 19 sierpnia - 4 września  2019 r.

Termin rejestracji w IRK:  1 sierpnia - 4 września  2019 r.

Termin i miejsce rozmowy kwalifikacyjnej: 5 września 2019 r., ul. Karowa 20, sala 211 (piętro II).


Zasady kwalifikacji

1) Kandydat musi spełniać poniższe kryteria:

a) Mieć ukończone studia wyższe II stopnia lub jednolite magisterskie.

b) Zarejestrować się na studia podyplomowe w Pomagisterskim Studium Logopedycznym UW przez system IRK UW:

https://irk.oferta.uw.edu.pl/pl/offer/PODYPL2019/programme/SP-PSLOG/

c) Złożyć wymagane dokumenty:

• podanie o przyjęcie wraz z kwestionariuszem osobowym (Pobierz kwestionariusz i podanie);

• dwa zdjęcia (6,5 x 4,5 cm);

• odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych II stopnia lub jednolitych magisterskich wraz z suplementem (w przypadku zmiany nazwiska skrócony odpis aktu małżeństwa);

• zaświadczenie od foniatry lub lekarza laryngologa o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu logopedy;

• audiogram (wynik badania słuchu)

 UWAGA: Sekretariat PSLog UW nie wydaje skierowań na badania lekarskie.

d) Uzyskać pozytywny wynik rozmowy kwalifikacyjnej, której celem jest ocena predyspozycji kandydata do podjęcia studiów logopedycznych i możliwości wykonywania zawodu logopedy w przyszłości. Na sprawdzian predyspozycji składa się:

• swobodna rozmowa z kandydatem;

• czytanie przez kandydata krótkiego tekstu;

• wymawianie wyrazów i głosek.

2) Jeśli liczba Kandydatów, którzy uzyskali pozytywny wynik rozmowy kwalifikacyjnej, jest wyższa niż liczba miejsc, o przyjęciu decyduje wysokość średniej uzyskanej na studiach wyższych II stopnia lub jednolitych magisterskich.

 

Kryteria oceny Kandydata podczas rozmowy kwalifikacyjnej

1) Wymowa Kandydata:

a) Ocena ogólna:

• tempo i płynność mówienia;

• fonacja;

• kontakt wzrokowy;

• warunki twarzowo-zgryzowe;

• stan uzębienia;

• cechy regionalne i środowiskowe.

b) Ocena szczegółowa wymowy:

• spółgłosek dentalizowanych (sygmatyzm);

• spółgłosek dźwięcznych (bezdźwięczność);

• spółgłosek ustnych (nosowanie);

• samogłosek;

• głoski [r] (rotacyzm).

2) Umiejętności: badanie podatności na stymulację werbalną za pomocą bodźców audiowizualnych [ś, s, sz, r]:

• słabych (jedna demonstracja wzmocnionego i wydłużonego dźwięku mowy);

• silnych (2–3) demonstracje;

• autokontrola w lusterku.

 

Kandydaci:

• będący bezpośrednio po poważnych zabiegach dentystycznych i/lub ortodontycznych;

• noszący aparat ortodontyczny;

• mający kolczyki w ustach, języku, policzkach, nosie lub brodzie;

• mający mało sprawny lub nieprawidłowo zbudowany aparat artykulacyjny;

• nieprawidłowo realizujący głoski języka polskiego;

• realizujący wypowiedzi z nieprawidłowym tempem, zaburzoną fonacją, problemami głosowymi;

• prezentujący wymowę silnie regionalną, dialektalną lub środowiskową;

• mający trudności z posługiwaniem się językiem polskim ogólnym

otrzymują 0 punktów z rozmowy kwalifikacyjnej.

 

Oznacza to, że w momencie przeprowadzania rozmowy predyspozycyjnej komisja rekrutacyjna stwierdza brak predyspozycji kandydata do podjęcia studiów w PSLog.

 

Kandydaci powinni dostarczyć wymagane dokumenty:

a) listem poleconym pod adresem:

Uniwersytet Warszawski

Pomagisterskie Studium Logopedyczne

ul. Karowa 20, 00-324 Warszawa

b) lub osobiście do sekretariatu Pomagisterskiego Studium Logopedycznego UW: ul. Karowa 20, pokój 209 (piętro II).

Ramowy program zajęć PSLog roku akadem. 2019/2020


Nazwa przedmiotu

Imię i nazwisko wykładowcy

Wykład

Konw.

Ćwicz.

Razem

Praktyki

Egzamin

Rok studiów

ECTS, rok I

ECTS, rok II

I. Podstawy medyczne

Anatomia i fizjologia układu nerwowego, narządów mowy, głosu i słuchu

dr Magdalena Markowska

10

 

 

10

 

 

I

2

 

Audiologia

lek. med. Ryszard Mikołajewski

10

 

 

10

 

 

II

 

2

Foniatria

dr Anna Domeracka-Kołodziej

20

 

 

20

 

Tak

II

 

4

Neurologia dziecięca

prof. dr hab. Krystyna Szymańska

15

 

 

15

 

 

I

2

 

Ortodoncja

dr Dorota Łukasiewicz

10

 

 

10

 

 

II

 

2

Psychiatria dziecięca

dr Urszula Szymańska

10

 

 

10

 

 

II

 

2

Psychologia rozwojowa i kliniczna dziecka

dr Krzysztof Szamburski

30

 

 

30

 

Tak

II

 

4

Razem dla słuchacza:

 

105

 

 

105

 

 

 

4

14

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II. Podstawy psychologiczne

Psycholingwistyka

dr Ewa Wolańska

10

 

 

10

 

 

I

2

 

Neuropsychologia

dr hab. Olga Jauer-Niworowska

20

 

 

20

 

 

II

 

3

Razem dla słuchacza:

 

30

 

 

30

 

 

 

2

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

III. Podstawy lingwistyczne

Dialektologia

dr Ewelina Kwapień

5

 

 

5

 

 

II

 

1

Fonetyka akustyczna i audiologiczna

dr hab. Anita Lorenc

15

 

 

15

 

Tak

I

4

 

Fonetyka artykulacyjna

dr hab. Natalia Siudzińska

20

 

 

20

 

Tak

I

4

 

Fonologia języka polskiego

dr hab. Natalia Siudzińska

10

 

 

10

 

 

I

3

 

Grafetyka

dr Joanna Zawadka

5

 

 

5

 

 

I

1

 

Gramatyka normatywna języka polskiego

dr Ewa Wolańska

25

 

 

25

 

Tak

I

5

 

Ortofonia

dr hab. Natalia Siudzińska

5

 

 

5

 

 

I

1

 

Rozwój językowy dziecka

mgr Mariola Symonides

15

 

 

15

 

Tak

I

3

 

Razem dla słuchacza:

 

100

 

 

100

 

 

 

21

1


IV. Logopedia

Autokorekcja

dr Agnieszka Borowiec

5

 

10

15

 

Tak

I

3

 

Dysfagia

dr  Joanna Chmielewska-Walczak

10

 

 

10

 

 

II

 

1

Dysleksja i dysgrafia

dr Teresa Lewandowska-Kidoń / mgr Grażyna Cerańska

10

10

 

20

 

 

II

 

2

Emisja głosu

dr Agnieszka Borowiec

5

 

10

15

 

 

I

2

 

Klasyfikacja form zaburzeń mowy

dr Joanna Zawadka

5

 

 

5

 

 

I

1

 

Metodyka logopedyczna

dr Marlena Kurowska

20

 

 

20

 

Tak

II

 

3

Niewerbalne systemy komunikacji

mgr Jolanta Jaszczuk, mgr Iwona Stępniewicz

 

10

 

10

 

 

II

 

1

Opóźniony rozwój mowy

dr Marlena Kurowska

10

 

 

10

 

 

II

 

2

Postępowanie psychoterapeutyczne

dr Krzysztof Szamburski

 

10

 

10

 

 

I

3

 

Profilaktyka logopedyczna

dr hab. Natalia Siudzińska

20

 

 

20

 

Tak

I

4

 

Rozwijanie kompetencji logopedy

 różni prowadzący

20

 

 

20

 

 

I/II

 

2

Seminarium dyplomowe

dr hab. Marzena Stępień,
dr hab. Natalia Siudzińska,
dr Krzysztof Szamburski

 

30

 

30

 

 

II

 

3

Surdologopedia

dr hab. Anita Lorenc

15

 

 

15

 

Tak

II

 

4

Testy psychologiczne i językowe

dr Krzysztof Szamburski

 

10

 

10

 

 

II

 

1

Tyflologopedia

dr Małgorzata Paplińska (APS)

5

 

 

5

 

 

II

 

1

Warsztat logopedy

mgr Maria Żurowska-Mroczek

 

 

15

15

 

 

I

3

 

Wspomaganie rozwoju psychoruchowego i komunikacji interpersonalnej

dr Teresa Lewandowska-Kidoń

10

 

 

10

 

 

II

 

1

Wstęp do logopedii

dr Joanna Zawadka

10

 

 

10

 

 

I

3

 

Wstęp do praktyk

dr Krzysztof Szamburski

5

 

 

5

 

 

I

1

 

Zaburzenia mowy (1): dyslalia obwodowa

mgr Marcelina Przeździęk

25

 

 

25

 

zal/egz

I

5

 

Zaburzenia mowy (2): niedokształcenie mowy z powodu niedosłuchu

dr hab. Anita Lorenc

5

 

 

5

 

 

II

 

1

Zaburzenia mowy (3): jąkanie

dr Krzysztof Szamburski

20

 

 

20

 

Tak

I

4

 

Zaburzenia mowy (4): afazja

dr Ewa Wolańska

20

 

 

20

 

Tak

II

 

4

Zaburzenia mowy (5): dyzartria

dr hab. Olga Jauer-Niworowska

10

 

 

10

 

 

II

 

3

Zaburzenia mowy (6): dysglosja

dr hab. Natalia Siudzińska

10

 

 

10

 

Tak

II

 

3

Zaburzenia mowy (7): alalia

dr Marlena Kurowska

10

 

 

10

 

 

II

 

3

Zaburzenia mowy (8): autyzm

mgr Marta Sierocka-Rogala

 

10

 

10

 

 

II

 

3

Razem dla słuchacza:

 

250

80

35

365

0

0

0

29

38

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Praktyki studenckie

Praktyki studenckie w różnych placówkach (1)

 

 

 

 

 

50

 

I

4

 

Praktyki studenckie w różnych placówkach (2)

 

 

 

 

 

50

 

II

 

4

Razem dla słuchacza:

 

0

0

0

0

100

0

0

4

4

RAZEM:

 

485

80

35

600

100

0

0

60

60

Studium Logopedyczne UW wczoraj i dziś

Ewa Wolańska

Pomagisterskie Studium Logopedyczne (PSLog) Uniwersytetu Warszawskiego nieprzerwanie od ponad czterech dekad cieszy się ogromnym zainteresowaniem słuchaczy jako ważny ośrodek kształcenia w zakresie logopedii. Studium wypromowało w tym czasie około 2600 logopedów dyplomowanych. Absolwenci Studium pracują w całej Polsce, jak również poza jej granicami. Wielu spośród nich podjęło pracę naukowo-badawczą oraz naukowo-dydaktyczną w różnych uczelniach w kraju i na świecie.

Dzisiejszy PSLog został powołany do życia – pod nazwą Podyplomowe Studium Ortofonii Szkolnej (PSOS) – w 1973 roku na mocy rozporządzenia ówczesnego Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki. Organizacyjnie i merytorycznie Studium związane było z Zakładem Języka Polskiego Instytutu Filologii Polskiej, znajdującym się w strukturach ówczesnego Wydziału Filologii Polskiej i Słowiańskiej. Kierownikiem tego Zakładu był prof. Stanisław Skorupka. Powierzył on przygotowanie i realizację programu Studium dr Irenie Styczek, która kierowała PSOS do 1977 roku

Początkowo PSOS został zaplanowany jako dwusemestralne Studium ze 180 godzinami zajęć teoretycznych i praktycznych. Celem PSOS miało być przygotowanie nauczycieli ortofonistów do pracy z dziećmi i młodzieżą nad doskonaleniem ich wymowy oraz ewentualnym usuwaniem wad tejże wymowy. Pierwszych 27 słuchaczy – kierowanych do Studium przez kuratoria oświaty – przyjęto w październiku 1974 roku W większości były to osoby z kilkuletnim doświadczeniem w pracy z uczniami z różnymi formami zaburzeń mowy i języka. Osoby te zostały włączone do realizacji programu praktyk logopedycznych. W swoich miejscach pracy prowadziły dla kolegów ze Studium zajęcia logopedyczne z udziałem dzieci.

Dr Irena Styczek – jako osoba od lat związana z warszawskimi poradniami specjalistycznymi dla dzieci z wadami wymowy i zaburzeniami rozwoju języka – nie zamierzała ograniczać programu Studium do zagadnień ortofonicznych. Na początku 1975 roku rozpoczęła starania o przekształcenie profilu kształcenia, wydłużenie czasu nauki z dwóch do trzech semestrów oraz zmianę samej nazwy Studium. Starania te uwieńczone zostały sukcesem. Pierwsi absolwenci już trzysemestralnego Podyplomowego Studium Logopedycznego (PSLog) otrzymali dyplomy w 1976 roku

We wrześniu 1977 r. kierownikiem Studium została doc. dr Janina Wójtowiczowa, doświadczona glottodydaktyk, autorka podręczników do nauki języka polskiego jako obcego. Szybko przystąpiła do modyfikacji programu Studium. Wyodrębniła i rozbudowała takie przedmioty jak lingwistyczne podstawy logopedii oraz rozwijanie sprawności językowych.

Na początku 1979 roku, z inicjatywy prof. Mieczysława Szymczaka, ówczesnego dyrektora Instytutu Filologii Polskiej Wydziału Polonistyki UW doszło do spotkania doc. J. Wójtowiczowej z prof. Leonem Kaczmarkiem, twórcą i organizatorem logopedii w Polsce, kierownikiem Podyplomowego Studium Logopedycznego i Zakładu Logopedii na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Kierownicy dwóch największych ośrodków logopedycznych w Polsce uzgodnili, iż odtąd czas kształcenia podyplomowego na studiach logopedycznych będzie trwał cztery semestry, a same studia otrzymają status kwalifikacyjnych. Postanowiono także powołać roczne studium uzupełniające kwalifikacje logopedów już wykształconych w Lublinie i Warszawie.

W roku akademickim 1979/80 przyjęto w poczet PSLog ponad 70 osób na czterosemestralne – od tej pory – studia logopedyczne, a jego rozszerzony o zaburzenia mowy pochodzenia ośrodkowego u osób dorosłych (afazja) program obejmował 580 godzin, w tym 130 godzin praktyk. Słuchaczką tego rocznika była m.in. ówczesna magister Maria Przybysz-Piwko, późniejsza wieloletnia kierownik Studium.

W 1979 roku odbyła się pierwsza sesja naukowa absolwentów i słuchaczy PSLog, podczas której 50 absolwentom Studium wręczono dyplomy, a autorzy wyróżniających się prac dyplomowych mieli możliwość zaprezentowania wyników swoich badań podczas sesji plenarnej. Z czasem sesje te przekształciły się w ogólnopolskie konferencje logopedyczne.

W 1980 roku zgłosiło się do Studium ponad 180 kandydatów. Tendencja ta utrzymywała się przez kolejne lata. Ponieważ słuchacze nie wnosili żadnych opłat z tytułu studiowania, kierownictwo PSLog stanęło przed koniecznością selekcji kandydatów. Zespół pracowników wypracował rygorystyczne kryteria oceny tzw. warunków twarzowo-zgryzowych kandydatów. Doc. dr J. Wójtowiczowa opisała je na użytek wewnętrzny Studium. Z niewielkimi zmianami funkcjonują po dziś dzień. Zarówno selekcja kandydatów, jak i odpłatność za studia w PSLog, którą wprowadzono w roku akademickim 1992/93, w nieznacznym stopniu wpłynęły na zmniejszenie się liczby zgłaszających się do Studium.

Początek lat 80. XX wieku zaowocował dwoma nowymi inicjatywami. W 1980 roku rozpoczęła działalność Poradnia Logopedyczna PSLog, która mieściła się w podziemiach gmachu Wydziału Polonistyki. Jej kierownikiem została mgr Danuta Antos, polonistka i logopeda, współautorka poradnika logopedycznego. Poradnia miała być szkołą ćwiczeń dla słuchaczy Studium, miejscem zdobywania wiedzy praktycznej pod okiem doświadczonego logopedy. Rok później uruchomiono Telefoniczną Poradnię Logopedyczną PSLog. Dyżur przy telefonie pełnili w ramach wolontariatu pracownicy wraz ze słuchaczami drugiego roku Studium. Obie poradnie funkcjonowały przez kilka lat.

W 1982 roku, przy współudziale Przychodni Medycyny Szkolnej, zorganizowano dla kadry Studium oraz jego słuchaczy kurs diagnozy i terapii jąkania. Do realizacji programu kursu oraz zajęć dydaktycznych dla słuchaczy Studium zaproszona została mgr Maria Janeczko, specjalistka z dużym doświadczeniem zawodowym. Słuchaczem PSLog był w tym czasie psycholog Krzysztof Szamburski, późniejszy logopeda i specjalista w dziedzinie balbutologopedii, a także kierownik Studium.

W 1983 roku ówczesne Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki zatwierdziło wniosek o nadanie absolwentom warszawskiego Studium tytułu logopedy dyplomowanego oraz zmianę nazwy Studium z „podyplomowego” na „pomagisterskie”, co do dziś wyróżnia Studium UW spośród istniejących na innych uczelniach. Pomagisterskie Studium Logopedyczne włączyło się w starania środowiska logopedów o przyznanie statusu zawodowego logopedy i wpisanie tego zawodu do klasyfikacji zawodów w Polsce, co ostatecznie udało się dopiero w 1996 roku.

W połowie lat 80. XX stulecia Studium przystąpiło do wydawania materiałów dydaktycznych oraz metodycznych z zakresu logopedii. Doc. dr J. Wójtowiczowa, korzystając z niemieckojęzycznych podręczników logopedii, opracowała 15 zeszytów dydaktycznych do użytku wewnętrznego. Miały służyć słuchaczom i pracownikom PSLog jako inspiracja do rozwijania warsztatu naukowego i metodycznego logopedy. W 1987 roku ukazały się natomiast materiały dydaktyczne dla logopedów, stanowiące rodzaj księgi debiutów młodych absolwentów warszawskiej logopedii, a także pracowników i współpracowników Studium. Autorkami publikacji były m.in. Maria Janeczko, Liliana Madelska, Elżbieta Stecko, Alicja Lipińska i Ewa Wojnarowska.

Od 1990 roku obowiązki kierownika PSLog sprawowali kolejno: dr Maria Przybysz-Piwko (1990-2003), dr Krzysztof Szamburski (2003-2008), ponownie doc. dr M. Przybysz-Piwko (2008-2010) oraz pisząca te słowa dr Ewa Wolańska (od 2010 roku do dziś). Kierownictwo PSLog zawsze dbało, by program dydaktyczny Studium był realizowany przy współudziale wybitnych specjalistów z ośrodków naukowo-badawczych i naukowo-dydaktycznych oraz placówek edukacyjnych dla dzieci i dorosłych z trudnościami w mówieniu, czytaniu i pisaniu. W minionych latach wykłady, warsztaty i ćwiczenia dla słuchaczy PSLog prowadzili m.in. pracownicy Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (wcześniej Akademii Medycznej), Instytutu-Pomnika „Centrum Zdrowia Dziecka”, Instytutu Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego PAN, Wydziału Psychologii UW, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Wrocławskiego, Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Instytutu Głuchoniemych im. ks. Jakuba Falkowskiego, Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niedosłyszących czy Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Głuchych im. J. Siestrzyńskiego.

W pierwszej połowie lat 90. XX wieku, kierująca wówczas PSLogiem dr Maria Przybysz-Piwko, przekształciła coroczne czerwcowe zjazdy absolwentów i słuchaczy Studium w ogólnopolskie seminaria, a następnie konferencje naukowe o charakterze interdyscyplinarnym. Zapraszała na nie teoretyków oraz logopedów praktyków z krajowych ośrodków naukowych i placówek logopedycznych, a także gości z zagranicy (gościli m.in. Raisa I. Łałajewa, Tatiana W. Achutina, Bruce Duncan MacQueen, Andrzej R. Halama). W 1993 roku zorganizowała seminarium naukowe na temat metodologii badań logopedycznych (z udziałem m.in. prof. L. Kaczmarka i prof. H. Mierzejewskiej), a w 1994 roku konferencję poświęconą współczesnym poglądom na temat istoty jąkania i terapii osób jąkających się. W roku następnym tematem konferencji były dysfunkcje językowe na tle dysfunkcji ośrodkowego układu nerwowego.

Od 1996 roku PSLog organizuje te ogólnopolskie konferencje wspólnie z Sekcją Logopedyczną Towarzystwa Kultury Języka i innymi instytucjami naukowymi (do 2000 roku odbywały się co rok, od 2000 roku odbywają się co dwa lata). W 2017 roku odbyła się piętnasta z rzędu konferencja, która przyciągnęła blisko 200 gości – zarówno teoretyków, jak i praktyków – z całego kraju. Wygłaszane referaty zazwyczaj ukazują się w tomach pokonferencyjnych.

W minionych 20 latach kilkukrotnie modyfikowano program Studium, dostosowując go do zmieniających się standardów kształcenia logopedycznego. Miedzy innymi w roku akademickim 1997/98 Studium wprowadziło jako pierwszy ośrodek w Polsce wykłady na temat dysfagii (trudności w połykaniu) i związanych z tym zadań dla logopedy. Do ich przeprowadzenia zaproszono prof. Andrzeja R. Halamę z Wolnego Uniwersytetu z Brukseli, który przez kilka kolejnych lat wprowadzał słuchaczy PSLog w tę problematykę.

Obecnie program PSLog obejmuje 680 godzin zajęć teoretycznych i praktycznych. Zajęcia odbywają się co dwa tygodnie w soboty i niedziele, a praktyki w dodatkowe dni. Słuchacze Studium w ciągu czterech semestrów zdają 13 egzaminów, przygotowują pracę dyplomową pod opieką naukową pracowników PSLog i składają egzamin dyplomowy przed komisją egzaminacyjną[1].

 

[1] W tekście wykorzystano m.in. dane z artykułu Logopedia w Uniwersytecie Warszawskim autorstwa doc. dr Marii. Przybysz-Piwko.